Powrót do strony głównej serwisu głownego urzędu nadzoru budowlanego

logo Youtube logo X logo Linkedin

Budowa dolnośląskiej drogi ekspresowej S3 zakończona

Powrót
Na zdjęciu trasę z dwoma pasami jezdni w każdym kierunku oraz rozjazdem w prawo. Jezdnie są oddzielone pasem zieleni. Na poboczu stoją maszyny budowlane. Droga biegnie w dal wśród pól.

Nowy odcinek drogi S3 na odcinku Kamienna Góra – Bolków liczy 16 kilometrów. Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego dopuścił  inwestycję do użytkowania 30 lipca br. Pierwsi kierowcy przejechali drogą w środę 31 lipca w samo południe.

Fragment między Bolkowem a Kamienną Górą był budowany najdłużej. Kluczowym elementem inwestycji była budowa dwóch tuneli. Jeden z nich ma długość ok. 2300 m i jest najdłuższym tunelem wydrążonym w skale nie tylko w województwie dolnośląskim, ale także w całej Polsce. 

Tunel jest wyposażony w systemy, które zapewniają bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Są to systemy: wentylacji, oświetlenia, monitoringu, wideodetekcji, nagłośnienia i komunikacji radiowej czy wykrywania i sygnalizacji pożaru.

Rola nadzoru budowlanego

Zawiadomienie o rozpoczęciu robót budowlanych wpłynęło do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego we Wrocławiu 27 sierpnia 2020 r. Po 4 latach budowy inwestor złożył do WINB we Wrocławiu wnioski o pozwolenia na użytkowanie dotyczące poszczególnych obiektów inżynierskich.

Proces kontroli i wydawania decyzji dopuszczających inwestycję do użytkowania trwał od 4 czerwca do 30 lipca br. W te działania zaangażowany był zespół liczący 15 pracowników nadzoru budowlanego.

Trasa w liczbach

  • 16,1 km długości,
  • 2 tunele,
  • czas przejazdu dłuższym tunelem to zaledwie 2 minuty,
  • 69 obiektów inżynieryjnych,
  • ograniczenie prędkości w tunelach do 80 km/h, a na nowej trasie ekspresowej do 120 km/h.

Znaczenie dla Polski i Europy

Droga ekspresowa S3 jest częścią trasy o kluczowym znaczeniu nie tylko dla Polski, ale i Europy. Docelowo będzie łączyć Skandynawię przez porty Świnoujście i Szczecin z północnymi Włochami. Celem tej inwestycji jest ułatwienie międzynarodowego transportu drogowego i poprawa warunków jazdy.

W Polsce S3 ma połączyć Bałtyk z pograniczem polsko-czeskim.