Powrót do strony głównej serwisu głownego urzędu nadzoru budowlanego

logo Youtube logo X logo Linkedin

Ciekawe interpretacje GUNB – przebudowa zjazdu w ramach przebudowy drogi

Powrót
Na zdjęciu: Blat biurka. Po lewej jego stronie leżą dwie książki, a na nich młotek sędziowski na podstawce. Po prawej stronie biurka leży kieszonkowy zegarek i stoi złota ozdobna waga.

Publikujemy 32 wydanie cyklu edukacyjnego: Ciekawe interpretacje GUNB. Opisujemy w nim wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który dotyczy decyzji Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Sprawa odnosiła się do przebudowy zjazdu w ramach przebudowy drogi wojewódzkiej.

Opis sprawy

Starosta przyjął bez sprzeciwu zgłoszenie zamiaru wykonania przez gminę robót budowlanych. Polegały one na przebudowie drogi wojewódzkiej wraz z przebudową zjazdów z tej drogi. W zgłoszeniu nie oznaczono konkretnie zjazdów przeznaczonych do przebudowy.

Organy nadzoru budowlanego ustaliły, że jeden ze zjazdów, przebudowany w ramach przebudowy drogi, nie spełnia warunków. Chodzi o warunki, które wynikają z przepisów techniczno-budowlanych w zakresie maksymalnego pochylenia.

Z ekspertyzy technicznej przedłożonej przez inwestora wynikało jednak, że wyprofilowanie zjazdu tak, aby w pełni odpowiadał on przepisom techniczno-budowlanym jest niewykonalne. Jest to wynikiem sytuacji zastanej, która istniała jeszcze przed przebudową.

Wobec powyższych ustaleń, Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego utrzymał w mocy decyzję wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego. Nakazywała ona inwestorowi doprowadzenie zjazdu do stanu zgodnego z prawem w takim stopniu, w jakim jest to możliwe.

Wyrok WSA w Warszawie z 11 stycznia 2024 r., sygn. akt VII SA/Wa 1993/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę na decyzję GINB. W wyroku podzielił ustalenia organów nadzoru budowlanego.

Sąd wskazał, że przy zgłoszeniu przebudowy drogi i zjazdów, inwestor nie oznaczył konkretnie zjazdów przeznaczonych do przebudowy. W takim przypadku należy przyjąć, że przebudową objęte są wszystkie zjazdy, które istnieją w rozumieniu ustawy o drogach publicznych (a więc zjazdy wykonane legalnie). Tylko prawidłowa przebudowa wszystkich zjazdów pozwala uznać, że roboty wykonano zgodnie ze zgłoszeniem.

Ponadto, Sąd podzielił stanowisko organów, że w przypadku, gdy doprowadzenie zjazdu do pełnej zgodności z przepisami techniczno-budowlanymi jest niemożliwe, należy doprowadzić zjazd do stanu jak najbliższego warunkom technicznym, który nie pogorszy warunków jego eksploatacji i bezpieczeństwa. W tej sprawie potwierdzała to ekspertyza techniczna oraz stanowisko zarządcy drogi.

Podstawa prawna

  • Ustawa – Prawo budowlane: art. 50 ust. 1 pkt 4 i art. 51 ust. 1 pkt 2
  • Ustawa o drogach publicznych: art. 29 ust. 2
  • Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie: § 79 ust. 5

O cyklu

W cyklu edukacyjnym: Ciekawe interpretacje GUNB wyjaśniamy wybrane przepisy prawa, które mogą budzić wątpliwości lub rozbieżne interpretacje. Znajdują się tu interpretacje przepisów ustawy – Prawo budowlane i ustawy o wyrobach budowlanych, jak również wyroki sądów, orzeczenia, odpowiedzi na pytania, wyjaśnienia.

Więcej interpretacji znajdziesz tu: Ciekawe interpretacje GUNB

Zapraszamy także do śledzenia nas na LinkedIn: profil GUNB