Dworzec pełni funkcję zintegrowanego centrum komunikacyjnego dla całego regionu lubelskiego. Zlokalizowany jest w centrum miasta i w jednym miejscu skupia autobusową komunikację miejską, regionalną i dalekobieżną oraz transport kolejowy. Jego uroczyste otwarcie nastąpiło po kontroli obowiązkowej PINB miasta Lublin 12 stycznia.
Dworzec jest jednym z najbardziej ekologicznych obiektów tego typu w Polsce.Spełnia także najwyższe standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Działania nadzoru budowlanego
Pracownicy Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego miasta Lublin dwukrotnie przeprowadzali kontrolę w trakcie realizacji inwestycji.
Kontrola obowiązkowa, która poprzedza wydanie decyzji na użytkowanie została przeprowadzona 24 listopada 2023 r. PINB w Lublinie wydał decyzję o pozwoleniu na użytkowanie dworca 28 listopada.
Rozmach inwestycji
Budowa centrum komunikacyjnego rozpoczęła się w styczniu 2021 r. Została ukończona po 3 latach, w październiku ub. r.
Inwestycja obejmowała:
- budowę budynku dworca i peronów,
- przebudowę Placu Dworcowego i sąsiednich ulic,
- budowę parkingu.
Dworzec – miejsce wypoczynku
Innowacyjnym rozwiązaniem jest dach użytkowy. Ma formę tarasu widokowego. Znajduje się na nim przestrzeń rekreacyjna i wypoczynkowa oraz trakty spacerowe. Na części dachu powstał też plac zabaw. Teren wokół dworca został wyposażony w funkcjonalną infrastrukturę. Może teraz służyć podróżnym jako miejsce odpoczynku.
Dworzec – w liczbach
Dworzec Lublin to:
- 11 500 m2 powierzchni użytkowej,
- 2 kondygnacje nadziemne i 1 kondygnacja podziemna,
- parking podziemny dla ponad 170 samochodów,
- 122 miejsca postojowe dla autobusów,
- 53 stanowiska dla autobusów dalekobieżnych i regionalnych,
- 13 stanowisk dla autobusów komunikacji miejskiej,
- 4 stanowiska ładowania autobusów elektrycznych,
- ponad 330 miejsc na parkingach Park&Ride i Bike&Ride.