Olsztyńska sieć tramwajowa, która jest jednocześnie najmłodszą w kraju, została rozbudowana o nowych 6 kilometrów. Dzięki temu do kursujących po Olsztynie trzech linii, dołączyły dwie kolejne. Dzięki pozytywnej decyzji wydanej przez nadzór budowlany tramwajowa „czwórka” i „piątka” kursują już po nowym torowisku.
W Olsztynie tramwaje ruszyły w grudniu 2015 r. Było to istotne wydarzenie, ponieważ stolica Warmii i Mazur, jako jedyna w Polsce na przestrzeni ostatnich ponad pięciu dekad, uruchomiła szynowy środek transportu. Teraz olszyńska sieć została uzupełniona o kolejne 6 kilometrów szyn, po których kursują 2 linie tramwajowe.
Zalety inwestycji
Linia numer 4 połączyła ważne olsztyńskie osiedla Pieczewo, Nagórek i Kormoran oraz osiedle Jaroty z Dworcem Głównym. Natomiast „piątka” jest dogodnym środkiem transportu do Śródmieścia i nowego węzła przesiadkowego przy Wysokiej Bramie.
Dzięki temu, duża część mieszkańców może zrezygnować z transportu indywidualnego i przesiąść się do środków komunikacji miejskiej. To ważne, ponieważ transport tramwajowy jest transportem ekologicznym.
6 kilometrów nowej linii tramwajowej to nie wszystko
W ramach inwestycji powstały:
- estakada o długości około 270 m,
- węzeł przesiadkowy,
- zajezdnia tramwajowa,
- 13 nowych przystanków,
- 10 km ścieżek rowerowych i traktów dla pieszych,
- wiata na rowery i parking na przystanku końcowym na osiedlu Pieczewo,
- odnowione i przebudowane fragmenty ulic wzdłuż linii tramwajowej.
Działania powiatowego i wojewódzkiego nadzoru budowlanego
Rozbudowa sieci tramwajowej w Olsztynie zaczęła się w czerwcu 2021 r.
Poszczególne etapy inwestycji były kontrolowane przez pracowników Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego dla miasta Olsztyna i Warmińsko-Mazurskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego.
Na podstawie wyników kontroli obowiązkowych Powiatowy oraz Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał pozytywne decyzje, które dopuszczają inwestycję do użytkowania. Proces wydawania decyzji zakończył się w grudniu ub. r.