Inwentaryzacja w CEEB składa się z części obowiązkowej – danych dotyczących źródeł ogrzewania budynku i części dobrowolnej – jego parametrów technicznych. Ta druga część zależy od właściciela nieruchomości i można ją wykonać samodzielnie. Zapraszamy właścicieli i zarządców do zapoznania się z materiałami informacyjnymi, a gminy do przyłączenia się do akcji informacyjnej.
„Każdy właściciel domu jednorodzinnego dąży do tego, aby utrata ciepła była jak najmniejsza, tak samo koszty związane z ogrzewaniem. W szacowaniu wydatków przydatne są informacje, które czynniki i w jakim stopniu wpływają na uciekanie ciepła z naszych domów. Można tę wiedzę uzyskać dzięki inwentaryzacji parametrów technicznych budynku w CEEB. Co ważne, inwentaryzacja ta jest w pełni dobrowolna. To od właściciela domu zależy kiedy i jak ją wykona. A sposobów jest kilka i są one bezpłatne. Zachęcam gminy do włączenia się w naszą akcję i przekazywania informacji na swoim terenie. Jednocześnie dziękuję tym gminom, które już szeroko informują swoich mieszkańców.” – mówi Dorota Cabańska, Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego.
Materiały informacyjne
W ramach działań informacyjnych przygotowaliśmy ulotkę informacyjną zatytułowaną „Inwentaryzacja budynków – zrób samodzielnie lub zamów przez Centralną Ewidencję Emisyjności Budynków na ceeb.gov.pl”.
Na stronie ceeb.gov.pl dostępne są dodatkowe materiały, w tym:
- baza wiedzy o CEEB w formie pytań i odpowiedzi, którą na bieżąco poszerzamy i aktualizujemy,
- artykuł edukacyjny, pt.: „Inwentaryzacja parametrów technicznych budynku – co to jest, na czym polega i jakie niesie korzyści”. Wyjaśnia on dokładnie:
- czym jest inwentaryzacji parametrów technicznych budynku,
- jakie dane obejmuje,
- kto i w jaki sposób może wykonać tę inwentaryzacji,
- jak krok po kroku zrealizować ją samodzielnie,
- oraz wiele innych, ważnych i przydatnych informacji praktycznych.
Na profilach urzędu w mediach społecznościowych publikujemy cykl „CEEB – fakty i mity”:
- X - @GUNB_Urzad
- Linkedin - @Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w Warszawie
Cykl został przygotowany w odpowiedzi na pytania, które do nas spływają, a także z uwagi na potrzebę rozwiania wątpliwości i wyjaśnienia wybranych kwestii dotyczących inwentaryzacji w CEEB.
Jak przyłączyć się do akcji – zaproszenie dla urzędów gmin
W działania informacyjne włączają się gminy z całej Polski. Urzędy udostępniają materiały na swoich stronach internetowych. Ponadto dołączają ulotkę do pism wysyłanych do mieszkańców danej gminy.
Każdy zainteresowany urząd może wykorzystać udostępnione materiały do samodzielnych działań. Można na przykład:
- udostępnić materiały na swojej stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych
- dołączyć wydrukowaną ulotkę do pism wysyłanych do mieszkańców lub udostępnić je w urzędzie
- w przypadku braku możliwości druku, można wykorzystać linki do ulotki i artykułu edukacyjnego
- zamieścić materiały w newsletterach, na blogu lub w innych możliwych miejscach w miarę dostępnych możliwości.
Inwentaryzacja budynku w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków
Inwentaryzacja została wprowadzona w 2023 roku wraz z wdrożeniem przez Główny Urząd Nadzoru Budowlanego pełnej wersji Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków.
Inwentaryzacja dotyczy budynków, które mają źródła ciepła oraz źródła spalania paliw o nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 1 MW. Są to np. budynki mieszkalne, lokalne kotłownie, czy budynki handlowo-usługowe (także te przyłączone do sieci ciepłowniczej).
Inwentaryzacja budynku polega na zebraniu danych dotyczących:
- parametrów technicznych budynku;
- źródeł ogrzewania.
Podstawowym faktem dotyczącym inwentaryzacji parametrów technicznych budynku w CEEB jest to, że jest ona dobrowolna. Polega na wpisaniu do formularza inwentaryzacyjnego w systemie CEEB danych technicznych dotyczących danego budynku, takich jak: kształt budynku, rok budowy, wysokość ogrzewanych pomieszczeń, grubość ocieplenia podłogi czy informacja o rodzaju stolarki okiennej i drzwiowej.
Kto przeprowadza inwentaryzację budynku
- Inwentaryzację można wykonać samodzielnie w dowolnym czasie na stronie ceeb.gov.pl.
- Inwentaryzację można zamówić w swojej gminie przez Centralną Ewidencję Emisyjności Budynków, w ramach funkcjonalności „Zamów inwentaryzację budynku” – wówczas wykona ją bezpłatnie osoba z odpowiednimi uprawnieniami z gminy.
- Można ją także wykonać dodatkowo w trakcie realizowanego przez kominiarza przeglądu przewodów kominowych.
Więcej informacji i pomoc techniczna
Na bieżąco udzielamy konsultacji i pomocy technicznej dotyczącej CEEB telefonicznie i mejlowo:
- pod numerem: (22) 346 66 64 – infolinia czynna jest od poniedziałku do piątku, w godzinach 9:00-15:00,
- pod adresem e-mail: pomoc.zone@gunb.gov.pl.
Więcej o CEEB:ceeb.gov.pl
--------------------------------------------------------
Pliki do pobrania: ulotka informacyjna pt. „Inwentaryzacja budynków – zrób samodzielnie lub zamów przez Centralną Ewidencję Emisyjności Budynków na ceeb.gov.pl”