WINB w Szczecinie udzielił pozwolenia na użytkownie przebudowanemu terminalowi w Świnoujściu. To nowoczesny port promowy, który dzięki dogodnemu położeniu jest doskonałym punktem tranzytowym. Przecinają się tu ważne drogi morskie, lądowe i kolejowe, które biegną z północy na południe i z zachodu na wschód.
Terminal w Świnoujściu działa 24 godziny na dobę 365 dni w roku. Prace nad przystosowaniem jego infrastruktury do obsługi transportu intermodalnego trwały blisko 2 lata. Inwestycja zakończyła się w październiku 2023 r. W rezultacie powstało nowe nabrzeże o długości 293 m i głębokości 13 metrów.
Rola nadzoru budowlanego
W czynności prowadzone przez zachodniopomorski nadzór budowlany zaangażowany był 7-osobowy zespół WINB w Szczecinie. Przeprowadził łącznie 16 kontroli budowy. Na ich podstawie Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego 23 października br. wydał 2 decyzje udzielające pozwolenia na użytkowanie.
Nowoczesny port promowy
W wyniku prac budowlanych infrastruktura terminala została przystosowana do obsługi transportu intermodalnego. Ten rodzaj transportu zmniejsza ryzyko uszkodzenia towaru i daje możliwość jednorazowego przewiezienia większej partii ładunku. Tym samym przyczynia się do obniżki globalnego kosztu procesu transportowego.
Prace na terenie terminala obejmowały:
- przebudowę i połączenie stanowisk promowych nr 5 i nr 6,
- budowę 4 placów postojowych, które zostały połączone nową estakadą,
- budowę nowych i przebudowę istniejących torów kolejowych,
- budowę nowej rampa do rozładunku.