Tunel pod cieśniną Świny w Świnoujściu, uroczyście otwarty 30 czerwca, połączył wyspę Uznam i centrum miasta z wyspą Wolin oraz resztą kraju. Budowa przeprawy podwodnej zyskała pozwolenie na użytkowanie 27 czerwca br. Tym samym zakończyła się budowa najważniejszej inwestycji w historii woj. zachodniopomorskiego.
Historyczne 1,4 kilometra
Na tę inwestycję – tunel liczący ok. 1,4 km – Pomorze Zachodnie czekało dziesiątki lat. Do tej chwili jedynym połączeniem były bowiem przeprawy promowe. Stanowiło to znaczną niedogodność nie tylko dla mieszkańców, ale i przedsiębiorców oraz turystów.
Cieśninę Świny będzie można od tej pory pokonać w kilka minut autem lub autobusem. Natomiast kursowanie promów będzie utrzymane i dostępne dla pieszych oraz rowerzystów. Promy będą nadal przewozić także samochody.
Uroczyste otwarcie
Uroczyste otwarcie tunelu z udziałem gości i mieszkańców miasta odbyło się 30 czerwca br. Inauguracją było pokonanie trasy tunelu przez uczestników wydarzenia oraz sportowców – biegaczy i rowerzystów. To unikatowa okazja przed otwarciem trasy dla ruchu kołowego.
Nadzór budowlany inwestycji
Kluczową dla inwestycji decyzję udzielającą pozwolenia na użytkowanie wydał 27 czerwca br. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Szczecinie.
Inspektorzy Zachodniopomorskiego WINB przeprowadzili 21 kontroli budowy, począwszy od 2019 r. W działania zaangażowany był zespół liczący łącznie 12 pracowników WINB w Szczecinie.
Podczas kontroli nadzór budowlany:
- sprawdzał zgodność prowadzenia robót budowlanych z projektem budowlanym i zapisami decyzji ZRID udzielającej pozwolenia na budowę,
- sprawdzał stan zaawansowania prac i wprowadzane zmiany w projekcie budowlanym,
- kontrolował dokumentację budowy, prowadzenie dzienników budowy oraz wykonywanie przez osoby funkcyjne na budowie obowiązków zgodnie z przepisami prawa.
O inwestycji
Realizacja zadania inwestycyjnego pn. „Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu – budowa tunelu pod Świną” rozpoczęła się 7 listopada 2019 r.
Inwestorem jest Prezydent Miasta Świnoujście, a inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Szczecinie.