Nowy most pod Tarnowem to najdłuższa przeprawa w Małopolsce i jedna z największych w kraju. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Krakowie zezwolił na jego użytkowanie pod koniec 2023 r.
Przeprawa połączyła brzegi rzeki Dunajca pomiędzy Ostrowem i Kępą Bogumiłowicką. Stanowi część drogi, która łączy węzeł autostrady A4 ze Strefą Aktywności Gospodarczej w Tarnowie i Grupą Azoty. Ta przeprawa mierzy aż 815 metrów. Dodatkowo posiada najdłuższe w Polsce przęsło – o długości 185 metrów.
Ponad 2 lata budowy
Budowa łącznika rozpoczęła się we wrześniu 2021 roku. Pierwsi kierowcy przejechali po moście 29 grudnia 2023 r.
Do budowy mostu zużyto łącznie:
- 7 235 metrów pali,
- 2 836 ton stali zbrojeniowej,
- 495 ton stali sprężającej,
- 15 519 m3 betonu.
Pozwolenie od inspektora nadzoru budowlanego
Niezbędnym krokiem w kierunku udostępnienia tej inwestycji użytkownikom było przeprowadzenie kontroli przez służby nadzoru budowlanego. 28 grudnia 2023 r. Małopolski WINB przeprowadził kontrolę tej inwestycji.
Już następnego dnia, na podstawie jej wyników, wydał decyzję dopuszczającą łącznik do użytkowania.
Ważna inwestycja dla regionu
Celem budowy było odciążenie centrum Tarnowa. Dzięki budowie nowego, bezpośredniego połączenia, kierowcy zyskali łatwiejszy dojazd do miasta lub na A4.